FAQ
•
Szukaj
•
Użytkownicy
•
Grupy
•
Galerie
•
Rejestracja
•
Profil
•
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
•
Zaloguj
Napisz odpowiedź
Forum Nowosądeckie forum rowerowe Strona Główna
»
Warsztat
» Napisz odpowiedź
Napisz odpowiedź
Użytkownik:
Temat:
Treść wiadomości:
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje:
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
$1
Kod potwierdzający:
$3
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
nortszorminator
Wysłany: Sob 10:03, 06 Paź 2007 Temat postu: Centrowanie koła
Kod:
Naciąg szprych reguluje się za pomocą nypla, który przytwierdza szprychę do obręczy. Żeby koło było idealnie proste obręcz musi być prościutka, a wszystkie szprychy naciągnięte z taką samą siłą.
Są dwa typy uszkodzenia koła, jest to boczne bicie oraz bicie koła góra-dół.
Bicie boczne:
Ten rodzaj usterki jest najprostszy do wycentrowania, pod warunkiem, że z koła nie zrobiła się totalna ósemka. Bicie takie powstaje w przypadku, gdy jedna (lub kilka) ze szprych ma inny naciąg niż pozostałe. Jeżeli szprycha jest zbyt słabo naciągnięta obręcz wykrzywia się w stronę przeciwną od tej szprychy i na odwrót - jeżeli zbyt mocno to obręcz wędruje w stronę danego pręta.
Jeżeli mamy do czynienia z małym biciem (do 5 mm) to nie będzie problemu z jego wycentrowaniem. Wystarczy naciągnąć odpowiednie szprychy. Tak wiec jeżeli obręcz wykrzywi się w prawo, wystarczy naciągnąć szprychy z lewej strony. Należy zacząć od miejsca w którym wychylenie obręczy jest największe, następnie po kolei naciągać szprychy z każdej strony, aż do osiągnięcia zamierzonego efektu. Nypli nie należy przekręcać jednorazowo więcej niż o pół obrotu. Na ogół nyple mają prawe gwinty tzn. że jeżeli patrzymy na takiego z góry, to aby naciągnąć szprychę, należy kręcić w stronę odwrotną do wskazówek zegara.
Bicie góra-dół:
Powstaje najczęściej w wyniku silnego uderzenia pionowego z góry lub dołu. Może się jednak zdarzyć, że powodem takiego bicia jest obluzowanie się kilku szprych zarówno z prawej jak i z lewej strony. W takim przypadku koło przyjmuje kształt owalny. Może się tak zdarzyć, również wtedy, kiedy będziemy używać hamulców tarczowych o dużej sile hamowania przy obręczach nieprzystosowanych do tego typu hamulca. Tutaj sprawa jest już dużo trudniejsza niż w przypadku bicia bocznego, gdyż przeważnie towarzyszy temu deformacja obręczy.
Żeby wycentrować tak pokrzywione koło należy naciągnąć obluzowane szprychy z obu stron. Trzeba przy tym cały czas korygować bicie boczne. Jest to bardzo pracochłonne, a i tak można nie osiągnąć swojego celu, gdyż jeżeli deformacja będzie zbyt duża konieczny będzie zakup nowej obręczy. Przy centrowaniu takiego koła pomocna jest porządna centrownica. Bez niej naprawienie usterki może być bardzo trudne.
Rzeczy potrzebne do wycentrowania koła:
-klucz do nypli(koszt od 5 do 25 złotych)
-centrownica (koszt od 200 do 400 złotych) lub obrócony rower do góry kołami i kredą zaznacza miejsca gdzie najbardziej bije.
Forum Nowosądeckie forum rowerowe Strona Główna
»
Warsztat
» Napisz odpowiedź
Skocz do:
Wybierz forum
Ogólnie o rowerach
----------------
Rowery i sprawy z nimi związane
Dyscypliny
----------------
Dirt
Street/Park
Downhill
BMX
Szosa
Sprawy techniczne
----------------
Sprzęt
Warsztat
Miejscówki
----------------
Gdzie jeżdzić w Sączu i okolicach
Galeria
----------------
Filmy
Zdjęcia
MiniRynek
----------------
Sprzedam
Kupię
Administracja
----------------
Co tu zmienić?
Jak dowiedziałeś się o tej stronie?
Po co to forum?
----------------
Shoutbox
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001/3 phpBB Group ::
FI Theme
:: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Regulamin